księgarnia podróżnika - przewodniki turystyczne
Kilka słów o metrze w Londynie - część 4: praktyczne porady i informacje dla podróżujących

W pierwszych trzech wpisach o londyńskim metrze przedstawiliśmy dotyczące go dane statystyczne i ciekawostki (klik), podział miasta na strefy komunikacyjne odwzorowany na słynnej mapie (klik) oraz poszczególne linie „tuby” i ceny biletów na przejazdy nią (klik). W przedostatnim artykule z tej serii znajdziecie praktyczne porady dla podróżujących po stolicy Wielkiej Brytanii tym środkiem transportu – poznacie jego niepisaną etykietę oraz dowiecie się m.in. co to jest słynne „Mind the Gap!”, po której stronie stać na ruchomych schodach, czy też dlaczego nie należy się patrzeć na współtowarzyszy podróży i warto jeździć ze spryskanym perfumami szalikiem.

Etykieta londyńskiego metra

Przemieszczanie się londyńskim metrem tak ogromnej masy ludzi (blisko 1,2 miliarda podróży rocznie) wymaga od nich samodyscypliny, która oparta jest na niepisanej etykiecie. Oto jej najważniejsze punkty:

  • Na schodach ruchomych stój po prawej stronie, idź po lewej.
  • Kierując się ku wyjściu ze stacji, odpowiednio wcześniej przygotuj bilet, aby nie blokować bramek.
  • Zanim wsiądziesz do pociągu, pozwól najpierw wysiąść jego pasażerom.
  • Nie blokuj zamykających się drzwi.
  • Nie stój w drzwiach.
  • Nie kładź nóg z butami na siedzenia.
  • Nie siedź z szeroko rozłożonymi nogami.
  • Uważaj na innych, gdy jedziesz z bagażem.
  • Ustąp miejsca starszym osobom.
  • Nie śmieć w wagonach i na stacjach. Śmieci wyrzucaj do kosza.
  • Nie słuchaj głośno muzyki.
  • Nie jedz i nie pij niczego o intensywnym zapachu.
  • Miej na uwadze, że w metrze obowiązuje całkowity zakaz palenia i picia alkoholu oraz robienia zdjęć z lampami błyskowymi.
  • W niespodziewanych sytuacjach postępuj według wskazówek personelu metra.
  • Jeśli podróżowałeś używając Travelcard, która już nie będzie ci potrzebna, zostaw ją przy bramce – może komuś się jeszcze przyda.

schody

Co warto wiedzieć

  • Mapy tras linii z poszczególnymi stacjami znajdują się we wszystkich wagonach metra; można na nich sprawdzić, gdzie trzeba się przesiąść, aby dojechać do właściwej stacji.
  • Mapa metra jest schematyczna, czyli odległości na niej nie odzwierciedlają rzeczywistych.
  • Cena biletów zależy od numeru strefy, w której się poruszamy (najdroższa jest strefa 1, gdzie znajdują się najważniejsze budynki, instytucje i obiekty turystyczne) oraz liczby stref, przez które przejeżdżamy; więcej informacji na ten temat znaleźć można w jednych z naszych poprzednich wpisów – klik.
  • Londyńskie metro przyjmuje płatności tylko w funtach (stacje „wjazdowe” do Wielkiej Brytanii, takie jak Waterloo czy Heathrow, planują wprowadzenie automatów, które akceptowałyby euro).
  • Jeśli planujesz podróżowanie metrem zapoznaj się z stroną Transport for London, na której znajdziesz dokładne informacje na temat biletów, rozkładu jazdy, tras itp.
  • Aby dowiedzieć się, od której i do której godziny danego dnia na konkretnej stacji wsiądziemy w pociąg określonej linii, najlepiej zapytać pracownika metra lub zajrzeć na stronę Transport for London.
  • Są linie oraz odcinki tras, na których pociągi kursują nieregularnie.
  • W niedziele pociągi jeżdżą rzadziej.
  • Znaczna część wschodniego i południowo-wschodniego Londynu obsługiwana jest przez Docklands Light Railway (DLR) – system automatycznie sterowanych pociągów, stanowiący przedłużenie metra w tych kierunkach.

metro przedział

Zanim zaczniesz narzekać na londyńskie metro

Po pewnym okresie codziennego korzystania z metra, zaczyna się dostrzegać jego wady, ale zanim zaczniemy na nie narzekać warto zapoznać się z poniższymi wyjaśnieniami.

  • Dlaczego wszędzie słyszysz/widzisz „Mind the Gap!”, czyli dlaczego perony nie pasują do wagonów?

Na każdej stacji, gdzie krawędź peronu dzieli pewna odległość od podłogi wagonów, widnieje napis „Mind the Gap!” („Uważaj na odstęp!”), a ostrzeżenie tej treści co chwilę rozbrzmiewa z głośników, sprawiając, że po kilku dniach korzystania z londyńskiego metra będzie się ono kojarzyć z tym wyrażeniem. Na niektórych stacjach dotyczy ono nie tylko odstępu, ale także różnicy w poziomie pomiędzy peronem i wagonem.

Skąd to się bierze? Otóż przez wiele lat linie metra były prywatne i prawie każda z nich należała do innej firmy. Budowały one zatem swój tabor według własnych potrzeb.

  • Dlaczego ciągle jakieś schody ruchome są w naprawie?

Odpowiedź jest banalna: ponieważ się psują. Niektóre z nich mają prawie 40 lat. Jeżeli naprawiane są schody jadące do góry, kierunek na drugich, równoległych, jest zmieniany tak, aby to one teraz jechały w górę. Jest to spowodowane przepisami bezpieczeństwa, według których na wypadek ewakuacji metra schody w górę muszą zawsze działać.

  • Dlaczego w metrze często jest duszno i gorąco?

Większość tuneli londyńskiego metra, które jest zresztą najstarsze na świecie (pierwsza linia została otwarta w 1863 r.), została zbudowana w czasach, gdy ten problem nikogo nie obchodził. Wentylacja w większości wagonów jest taka sama, jak w polskich pociągach, czyli naturalna (pęd powietrza rozpędzonego pociągu). Stopniowo jednak to się zmienia – nowe składy na liniach Jubilee, Northern i Central mają już wentylatory, które wtłaczają powietrze do wnętrza i włączają się automatycznie, zależnie od temperatury i wilgotności. Na innych liniach taki system wentylacji będzie wprowadzany wraz z wymianą wagonów na nowe.

Rozważano również zainstalowanie w tunelach klimatyzatorów, ale oszacowano, że będzie to zbyt kosztowne, a poza tym nie byłoby gdzie ich umieścić, ponieważ tunele są za wąskie i za niskie.

  • Dlaczego londyńskie metro nie jeździ 24 godziny na dobę?

Wynika to z kwestii technicznych – każda linia dysponuje tylko dwoma tunelami do obsługi ruchu w obie strony, w związku z czym, gdyby nie zatrzymywano go po północy, nie można by było prowadzić żadnych przeglądów czy napraw. Niektóre systemy metra na świecie, np. w Nowym Jorku, mają 4 tunele, dlatego też mogą funkcjonować nieprzerwanie.

mind the gap

Krótka szkoła przetrwania w londyńskim metrze

 Przejazd londyńskim metrem jest jedną z obowiązkowych atrakcji turystycznych i jako taki na pewno będzie się podobać. Gorzej sytuacja wygląda, gdy trzeba z niego korzystać na co dzień – wówczas może stać się istnym „piekłem”, głównie ze względu na wspomniany powyżej brak klimatyzacji.

Dla takich pasażerów przydatny będzie krótki poradnik poniżej:

  1. Jeśli tylko możesz, unikaj podróżowania metrem w godzinach szczytu, czyli od 6:00 do 9:30 i od 16:00 do 19:00 w dni powszednie, gdyż wówczas tłok jest największy. Zapchane może być także w weekendy, gdy w Londynie odbywają się jakieś duże imprezy lub wydarzenia, typu koncert gwiazdy, urodziny Królowej, wyprzedaż w Primarku, czy nawet słoneczny dzień. Trzeba być przygotowanym, że często na stacjach takich jak King’s Cross, czy Tottenham Court Road, wsiądziemy dopiero do 3-4 pociągu, gdyż do poprzednich po prostu się nie zmieścimy.
  2. Jeśli czeka Cię dłuższa podróż, wyglądaj wolnego siedzenia jeszcze z peronu, a jak tylko otworzą się drzwi, wchodź do pociągu, przepuszczając najpierw nie więcej niż kilku wysiadających pasażerów. Angielska uprzejmość w tym przypadku nie obowiązuje – metro rządzi się swoimi prawami – jak nie siądziesz Ty, to zrobi to kto inny.
  3. Na schodach ruchomych stój po prawej stronie, gdyż lewa jest dla tych, którzy „biegną” zajmować miejsca siedzące w pociągu i bardzo się denerwują, gdy ktoś im stoi na drodze.
  4. Choć siedzisz na przeciwko ludzi, twarzą w twarz, czasami nawet godzinę, nie patrz się na nich, gdyż bardzo tego nie lubią. Czytaj książkę, gazetę, wpatruj się w swój telefon lub po prostu zamknij oczy, ale nie obserwuj współpasażerów!
  5. Zawsze upewnij się czy wsiadasz do właściwego pociągu, we właściwym kierunku. Słuchaj też komunikatów, ponieważ czasami zmiany następują bardzo szybko.
  6. Podróżuj ze spryskanym perfumami szalikiem, który przyda ci się, gdy w metrze zrobi się gorąco. Pasażerowie stoją w takiej odległości od siebie, że można poczuć oddech i zapach drugiej osoby na swoim ramieniu. A często nie należy on do najprzyjemniejszych.
  7. Uważaj na kieszonkowców. Chroń zwłaszcza swojego smartfona – około połowa wszystkich przedmiotów skradzionych w metrze to właśnie te urządzenia. W reakcji na wzmożoną działalność kieszonkowców British Transport Police zrealizowało krótkie filmy „ku przestrodze” pasażerów, które pokazują najczęstsze triki, stosowane przez złodziei w środkach komunikacji miejskiej.

W ostatnim już wpisie z serii dotyczącej metra w Londynie opiszemy jak podróżować nim od strony „technicznej”.

Tagi: , , , , , , ,

18 komentarzy do wpisu “Kilka słów o metrze w Londynie – część 4: praktyczne porady i informacje dla podróżujących”

  1. Beata napisał(a):

    Mam prośbę czy na taką podróż można jechać na 7 dniową Travelcard ?
    7 mins
    national-rail
    Southern to Clapham Junction Rail Station
    12 mins
    national-rail
    South West Trains to Twickenham Rail Station
    19 mins
    bus
    281 bus to Whitton Dene / Whitton Road
    4 mins
    walking
    Walk to 30 Runnymede Road, Whitton

  2. admin admin napisał(a):

    A z jakiej stacji zaczynasz podróż?
    __________________________________________________________________________________________________

    Londyn przewodnik turystyczny
    Uważasz nasz serwis za przydatny?

    Wspomóż jego rozwój kupując przewodnik po Londynie lub jakąkolwiek inną publikację w internetowej ksiegarni turystycznej bezdroza.pl.
    Dziękujemy 🙄

  3. Beata napisał(a):

    Z Victoria Station

  4. Beata napisał(a):

    Gdzie mogę znaleźć koszt takiego jednorazowego przejazdu ? Czy na każdą linię a potem na autobus muszę osobno kupić bilety ? Z góry dziękuję

  5. admin admin napisał(a):

    Zatem taką podróż możesz odbyć na travelcard, bez potrzeby kupowania oddzielnych biletów na każdy przejazd. Mogę poszukać ile kosztuje każdy z tych przejazdów osobno (bez travelcard), ale jeśli będziesz w Londynie jeździć więcej niż tylko tą podróż to nabądź kartę Oyster i załaduj na nią kasę (tzw. pay as you go) lub travelcard.
    __________________________________________________________________________________________________

    Londyn przewodnik turystyczny
    Uważasz nasz serwis za przydatny?

    Wspomóż jego rozwój kupując przewodnik po Londynie lub jakąkolwiek inną publikację w internetowej ksiegarni turystycznej bezdroza.pl.
    Dziękujemy 🙄

  6. Beata napisał(a):

    Dziękuję za info. Travelkę chcę kupić na 1 i 2 strefę taką od kolei ,żeby korzystać z” 2for1 London” poza 2 strefą będę już jeździć autobusem . Tylko pierwszego dnia chciałabym kupić przejazd indywidualny z Victorii do miejsca zakwaterowania. Wracając również do Polski będę musiała dojechać autobusem na Hounslow East skąd już mam opłacony transfer na lotnisko – jak kupić taki jednorazowy bilet ?

  7. admin admin napisał(a):

    W obie strony ma to być bilet jednorazowy na autobus? Gdzie dokładnie będziesz mieszkać?

    Niestety za gotówkę nie kupisz jednorazowych „papierowych” biletów na przejazd autobusem. Tu masz info – klik.
    __________________________________________________________________________________________________

    Londyn przewodnik turystyczny
    Uważasz nasz serwis za przydatny?

    Wspomóż jego rozwój kupując przewodnik po Londynie lub jakąkolwiek inną publikację w internetowej ksiegarni turystycznej bezdroza.pl.
    Dziękujemy 🙄

  8. Beata napisał(a):

    Runnymede Rd Twickenham, Greater London TW2 7HF, Wielka Brytania

  9. Beata napisał(a):

    to jak mam w takim razie kupić bilet na przejazd autobusem z Whitton Denne autobusem do Hounslow East? Będzie jeden jedyny raz i jednym autobusem

  10. admin admin napisał(a):

    Niestety nie da się kupić jednorazowego biletu autobusowego za gotówkę. W dniu podroży będziesz musiała mieć albo ważną travelcard (pamiętaj, że na autobusy nie obowiązują strefy, więc travelcard może być na dowolne strefy, żeby móc jeździć na niej autobusami po całym Londynie), albo środki na plastikowej karcie Oyster, możesz też zapłacić zbliżeniowo kartą płatniczą np. Visa.
    __________________________________________________________________________________________________

    Londyn przewodnik turystyczny
    Uważasz nasz serwis za przydatny?

    Wspomóż jego rozwój kupując przewodnik po Londynie lub jakąkolwiek inną publikację w internetowej ksiegarni turystycznej bezdroza.pl.
    Dziękujemy 🙄

  11. Beata napisał(a):

    To tragedia ! Nie będę już miała ważnej travelki bo jest ważna tylko 7 dni a to będzie 8 i nie mam karty zbliżeniowej! Nie ma jakiś biletów na autobus jednodniowych w wersji papierowej ?

  12. admin admin napisał(a):

    Są jednodniowe bus pass-y za 5 funtów. Tu jest wątek o nich na naszym forum – klik.
    __________________________________________________________________________________________________

    Londyn przewodnik turystyczny
    Uważasz nasz serwis za przydatny?

    Wspomóż jego rozwój kupując przewodnik po Londynie lub jakąkolwiek inną publikację w internetowej ksiegarni turystycznej bezdroza.pl.
    Dziękujemy 🙄

  13. Beata napisał(a):

    Dzięki bardzo ! Nie wiem jak w takim razie rozwiązać problem dojazdu skoro tego jednodniowego biletu nie kupię z wyprzedzeniem a nie mam pojęcia czy w pobliżu przystanku jest jakiś punkt sprzedaży o nazwie Oyster Ticket Stops (kioski, lokalne sklepy) i w biurach informacji turystycznej (Travel Information Centres) i do tego czynny o 6 rano

  14. admin admin napisał(a):

    Jeśli chodzi o lokalizaję Oyster Ticket Stops sprawdź tu: https://www.tfl.gov.uk/maps/oyster-ticket-stops.
    __________________________________________________________________________________________________

    Londyn przewodnik turystyczny
    Uważasz nasz serwis za przydatny?

    Wspomóż jego rozwój kupując przewodnik po Londynie lub jakąkolwiek inną publikację w internetowej ksiegarni turystycznej bezdroza.pl.
    Dziękujemy 🙄

  15. Beata napisał(a):

    Dzięki jest taki punkt ale o której one są zwyczajowo otwierane ?

  16. admin admin napisał(a):

    To zależy od punktu, ale przeważnie o 8 rano. Podaj nazwę/adres punktu, o ktorym mówisz to sprawdzę.
    __________________________________________________________________________________________________

    Londyn przewodnik turystyczny
    Uważasz nasz serwis za przydatny?

    Wspomóż jego rozwój kupując przewodnik po Londynie lub jakąkolwiek inną publikację w internetowej ksiegarni turystycznej bezdroza.pl.
    Dziękujemy 🙄

  17. Beata napisał(a):

    Wróciłam z urlopu – Adminie serdeczne dzięki za odpowiedzi ! Zdecydowaliśmy się że weźmiemy na lotnisko taxi. Jak na razie najtańsza znaleziona z TW2 na Stansed 55 funtów. Mam jeszcze jedno nurtujące mnie pytanie . Jak to jest ze stacjami które są w dwóch strefach np. East India strefa 2 i 3 albo Turnham Green też 2 i 3 . Czy jak mam travelkę na strefy 1 i 2 to mogę jechać z tej i do tej stacji ?

  18. admin admin napisał(a):

    @Beata:

    Jak masz travelkę na strefy 1-2 to możesz jeździć z tych i do tych stacji w obrębie stref 1-2. Jak chcesz z tych stacji jeździć też do strefy 3 to musisz mieć travelkę na strefy 1-3.
    __________________________________________________________________________________________________

    Londyn przewodnik turystyczny
    Uważasz nasz serwis za przydatny?

    Wspomóż jego rozwój kupując przewodnik po Londynie lub jakąkolwiek inną publikację w internetowej ksiegarni turystycznej bezdroza.pl.
    Dziękujemy 🙄

Skomentuj

*